< ارزش یابی - کمیسیون سنجش وارزشیابی دوره راهنمایی منطقه فلاورجان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  کمیسیون سنجش وارزشیابی دوره راهنمایی منطقه فلاورجان
[ و چون خبر کشته شدن محمد پسر ابو بکر بدو رسید فرمود : ] اندوه ما بدو همچند شادمانى آنهاست ، جز که از آنان دشمنى کاست و از کنار ما دوستى برخاست . [نهج البلاغه]
کل بازدیدهای وبلاگ
58916
بازدیدهای امروز وبلاگ
1
بازدیدهای دیروز وبلاگ
17
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
کمیسیون سنجش وارزشیابی دوره راهنمایی منطقه فلاورجان
لوگوی وبلاگ
کمیسیون سنجش وارزشیابی دوره راهنمایی منطقه فلاورجان
دسته بندی یادداشت ها
ارزشیابی توصیفی[7] . ارزشیابی[6] . ارزشیابی مستمر[2] . شیوه های ارزشیابی[2] . مقیاس های ارزشیابی . رویکردهای ارزشیابی .
بایگانی
بهمن 1387
ارزشیابی
ارزشیابی توصیفی
لینک دوستان

کارشناسی سنجش و ارزشیابی استان اصفهان

لوگوی دوستان




اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   نصر-فرقانی  

عنوان متن ارزش یابی پنج شنبه 87 بهمن 10  ساعت 6:27 عصر

  ارزش­یابی می­تواند بر اساس موارد زیر انجام شود:


  • ارائه­ی شفاهی کار به صورت گروهی یا شخصی
  • مصاحبه با گروه یا تک تک دانش­آموزان
  • پروژه­های علمی کاربردی فناورانه

  • طرح آزمون­های عملکردی
  • ایفای نقش و همانندسازی
  • انجام تکالیف
  • دفتر ثبت فعالیت­های دانش­آموزان
  • آزمون­های استاندارد شده­ی پیشرفت تحصیلی
  • آزمون­های ملاک محور
  • تهیه­ی مقاله و پژوهش­های ساده در رشته­ی مورد نظر
  • لزومی ندارد که همه­ی دانش­آموزان، یک سلسله فعالیت همانند را در شرایط مشابهی به انجام برسانند. برابری فرصت­های آموزشی، به معنای توجه به ویژگی­های هر یک از دانش­آموزان است و در اختیار قرار دادن شرایط مناسب برای هر یک از فراگیران. برای روشن شدن ضعف­ها و امتیازهای هر یک از دانش­آموزان، به فعالیت­های گوناگون برای دانش­آموزان متفاوت نیاز داریم. در هر مرحله، معلم باید آموزش را از جایی شروع کند که دانش­آموز از نظر مهارت، نگرش و دانش در آن قرار دارد.
  • هدف از ارزش­یابی، رتبه­بندی نیست، بلکه یاری رساندن به دانش­آموزان برای رسیدن به همه­ی هدف­های آموزشی است . پس جواب­های نادرست نیز، می­توانند بیانگر شیوه­ی تفکر دانش­آموزان باشند و لازم است مورد توجه قرار گیرند. 
  • سؤال­های «بسته پاسخ» برای رتبه­بندی مناسب هستند، اما سؤال­های «گسترده پاسخ» می­توانند بینش­های خاص و تفکر دانش­آموزان را نمایش دهند. دانش­آموزان از واژه­های مخصوص خود استفاده می­کنند و آن چنان که خودشان از علم برداشت کرده­اند، عمل می­کنند و پاسخ می­­دهند.
  • آموزش و پرورش، فعالیتی دیمی و تصادفی نیست، بلکه فعالیتی با هدف­های واضح است. اگر قرار باشد که در آموزش موفق شویم، لازم است که در مجموع، همه­ی دانش­آموزان به هدف­های تعیین شده دست یابند.
  • مهم نیست که دانش­آموزی در پروژه­ها و فعالیت­های خاصی خوب عمل کند، ولی در آزمون­های کتبی ضعیف باشد و یا بر عکس؛ هدف، طبقه­بندی یکسان همه­ی فراگیران در فعالیت­هایی ثابت نیست، بلکه فراهم کردن فرصت­هایی است تا هر یک از دانش­آموزان، بتوانند توانایی­های خاص خود را نشان دهند و معلم بتواند، از این زمینه­ها برای پیشرفت دانش­آموزان بهره بگیرد.
  • بازهم تأکید می­شود که «ارزش­یابی برای تعیین میزان یادگیری» بخش مکمل آموزش است. در حالی که «ارزش­یابی برای طبقه­بندی و رتبه­گذاری»، نقشی در فرآیند آموزش ندارد و بخش جداگانه­ای به شمار می­آید.

5. چگونه ارزش­یابی کنیم؟

پیش از طرح­ریزی برای هر گونه ارزش­یابی و اجرای آن لازم است، نسبت به پاسخ مثبت به سؤال­های زیر مطمئن شد:


  1. آیا امتحان بخشی از فرآیند تدریس قلمداد شده است و برای پیشرفت دانش­آموزان به کار می­رود؟
  2. آیا هدف­های برنامه­ی ارزش­یابی، مشخص هستند و با هدف­های برنامه­ی درسی و برنامه­ی تدریس هماهنگی دارند؟
  3. آیا معیارهای مشخصی برای سنجش مهارت­ها و نگرش­ها مشخص شده­اند؟
  4. آیا دانش­آموزان به خوبی از آنچه لازم است انجام دهند، آگاهی دارند و حد و انتظارات آموزشی را می­شناسند؟
  5. آیا دانش­آموزان در جریان ارزش­یابی مشارکت دارند؟
  6. آیا نتیجه­های حاصل از ارزش­یابی، می­تواند اطلاعات لازم را در مورد نقاط ضعف و قوت فراگیران فراهم کند؟ و آیا بر مبنای نتیجه­های حاصل، می­توان بازخوردهای اصلاحی لازم را برای دانش­آموزان و برنامه­ی درسی کسب کرد؟

نمره­دادن و رتبه­بندی کمی که در نظام سنتی جریان دارد، نمی­تواند چنین اطلاعاتی را فراهم کند و پاسخ مثبتی به پرسش­های فوق بدهد. نمره­ی یک آزمون، به سختی می­تواند نقاط ضعف یا قوت فراگیر را بازگو کند. حتی با آزمون­های استاندارد و تجزیه و تحلیل آنها، بازهم نمی­توان از راه­های متفاوتی که به دست­یابی به این نمرات منجر شده است، آگاه شد. چنین امری، تنها با پیگیری مستمر هدف­ها در جریان فعالیت­های آموزشی میسر می­شود.

از سوی دیگر، تفاوت نمره­ها یکسان نیست. نمی­توان گفت دارنده­ی نمره 15 که یک نمره از 14 بالاتر است، درست به اندازه­ی دارنده­ی نمره 20 که یک نمره از 19 بالاتر است، سواد بیشتری دارد. در دو امتحان متفاوت از یک درس یا امتحان دو درس متفاوت، یک نمره ارزش یکسانی ندارد . برای مثال، نمره­ی 14 در یک آزمون دشوار، می­تواند بالاترین نمره­ی یک گروه باشد؛ هر چند که همین نمره، در یک آزمون ساده، نمره­ی خوبی قلمداد نمی­شود.

الگوهایی برای ارزشیابی توسعه یافته 

1-.مدلی  برای ارزش­یابی در جریان تدریس


مدل «آزمون- آموزش- آزمون» یا KWL، نمونه­هایی از به کارگیری ارزش­یابی برای تدریس است. در روش «آزمون- آموزش – آزمون» آزمون او نوعی آزمون ایستاست و سطح اولیه­ی اطلاعات دانش­آموزان و حتی      طبقه­بندی اولیه­ی آنها را مشخص می­سازد. سپس در جریان آموزش، دانش­آموزان اطلاعات لازم را در ارتباط با موضوع آزمون کسب می­کنند و آن گاه، نمره­های آزمون بعدی، میزان پیشرفتی را که در فاصله­ی دو آزمون حاصل شده است، نشان می­دهند. 

نام مدل K.W.L شامل سه حرف مشخص کننده­ی مرحله و روش اجرای مدل است و حروف، اول نام لاتین هر مرحله هستند. در مرحله­ی اول (K) یا «دانسته­ها»، ابتدا دانش­آموز فهرستی از آنچه درباره­ی موضوع درس می­داند، ارائه می­دهد. برای مثال، محلول­هایی را که می­شناسد، مواد حل شدنی، حلال­ها و ...، در مرحله­ی دوم، آنچه      می­خواهد بداند (W) مشخص می­شود و فعالیت­هایی برای دست­یابی به خواسته­ها تدارک دیده می­شوند. در پایان، آنچه یاد گرفته شده است (L) تهیه می­شود.

هر گروه یا (فرد) از دانش­­آموزان، می­توانند با مرور مفاهیم آموخته شده و مقایسه­ی آنها با هدف­های درس (متن درس یا کتاب درسی)، آموخته­های خود را «خودارزیابی» کنند.

2. مدلی برای ارزش­یابی به عنوان بخشی از تدریس

مدل آموزشی «5E» یک مدل تدریس است که ارزش­یابی به عنوان بخشی از آن مدل، که حاصل و نتیجه­ی تدریس نیز هست، قلمداد می­شود.

این مدل 5 مرحله دارد که نام لاتین هر مرحله ، با حرف E شروع می­شود. این 5 مرحله عبارتند از:

الف) ایجاد انگیزه: در این مرحله، اطلاعات قبلی دانش­آموزان برای موقعیت جدید یادگیری به کار گرفته می­شوند و محیط و شرایط لازم برای درگیر شدن با موضوع آموزشی، فراهم می­شود. برای مثال، معلم از دانش­آموزان      می­خواهد که در بیرون از کلاس (در حیاط مدرسه یا در یک پارک نزدیک مدرسه)، حشره جمع کنند (دانش­آموزان حشره­ها را از قبل می­شناسند).

ب) اکتشاف و جست­وجو: معلم فعالیت مناسبی را که ادامه­ی مرحله­ی قبل است و آنها را در جهت هدف­های درس هدایت می­کند، تدارک می­بیند. در ادامه­ی مثال بالا، در این مرحله معلم با در اختیار قرار دادن یک ذره­بین، از دانش­آموزان می­خواهد که حشره را مشاهده کنند .

ج) تشریح و توصیف: در این مرحله، دانش­آموزان نتیجه­ی مشاهده و اکتشافات خود را توضیح می­دهند (می­نویسند، بیان می­کنند، ضبط می­کنند و ....).

د) گستردن (بازکردن): فراگیران با استفاده از منابع اطلاعاتی گوناگون (کتاب درسی، کتاب­های کتابخانه، مدرسه ، دایرة­المعارف­ها، اینترنت و ...) اطلاعات گسترده­تر، دقیق­تر و علمی، درباره­ی موضوع مورد مشاهده کسب می­کنند.

هـ) ارزیابی: هر گروه، از مجموعه­ی فعالیت خود گزارشی می­نویسد و با خواندن آن برای بچه­های گروه­های دیگر (کلاس دیگر)، با استفاده از منابع (در صورت لزوم)، تصویری از حشره (موضوع مشاهده شده) ارائه می­دهد.

هر 5 مرحله، بخشی از جریان تدریس هستند. معلم با مشخص کردن معیارهای عمل صحیح در هر مرحله و دقت در عملکرد دانش­آموزان، جریان اصلاحی تدریس را اعمال می­کند و می­کوشد تا ارزیابی مناسبی از نحوه­ی عمل دانش­آموزان داشته باشد. به این ترتیب، معلم مهارت­هایی را که باعث یادگیری می­شوند، مورد توجه و سنجش قرار می­دهد و نیمرخی از جزیان ادراکی شاگردان و نقاط قوت و ضعف آنها به دست می­آورد که می­تواند، پایه­ای برای طراحی فعالیت­های بعدی و تصمیم­گیری­های او باشد. در مثال فوق، مهارت­هایی چون پیشگویی کردن، پرسیدن و برقراری ارتباط از طریق خلاصه کردن و توضیح دادن سنجیده می­شوند و معلم با تعامل پویای خود با دانش­آموزان در جریان فعالیت، نقش هدایتگر و تسهیل کننده­ی آموزشی را ایفا می­کند.



  • کلمات کلیدی : ارزشیابی
  •   نظرات شما  ( )


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    ارزش یابی پایانی
    ارزشیابی پایانی
    ارزشیابی در خدمت آموزش
    ارزشیابی
    تدریس موفق
    خلاقیت
    ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
    [عناوین آرشیوشده]


     

    Powered by : پارسی بلاگ
    Template Designed By : MehDJ

    انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس